محمد عزیزیان؛ علی محمد مزیدی شرف آبادی؛ حسین اسلامی
چکیده
رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمانها محسوب شده و یکی از مهمترین ابعاد در راستای کمک به فعالیتهای روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیتهای سازمانی میگردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانهها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانههای اجتماعی صورت گرفت. این ...
بیشتر
رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمانها محسوب شده و یکی از مهمترین ابعاد در راستای کمک به فعالیتهای روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیتهای سازمانی میگردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانهها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانههای اجتماعی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است، همچنین با رویکرد پژوهش آمیخته متوالی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق را خبرگان دانشگاهی صاحبنظر در حوزه روابط عمومی و رسانه و متخصصان فعال در شرکت متروی تهران تشکیل میدهند. در این پژوهش از روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است. ابتدا در بخش کیفی جهت شناسایی مؤلفههای مدل، مصاحبههایی تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت و به وسیله نرمافزار مکس کیو دی. ای کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد، سپس اهمیت و میزان تأثیر مؤلفههای استخراج شده از بخش کیفی، از طریق روش دیتمیل فازی، تعیین شدند. نتایج نشان داد که برای رسانه اجتماعی مؤلفههای اصلی ارتباطات رسانهای و سهولت کاربری رسانه اجتماعی بهعنوان عوامل اثرگذار الگوی مربوطه و اطلاعرسانی رسانههای اجتماعی بهعنوان عامل اثرپذیر شناسایی شدهاند و برای روابط عمومی متروی شهر تهران مؤلفه توسعه ارتباطات در روابط عمومی بهعنوان عامل اثرپذیر و توسعه روابط عمومی بهعنوان عامل اثرگذار شناسایی گردید و هریک از این مؤلفهها دارای شاخصهای اثرگذار و اثرپذیری است که در نتیجهگیری ارائه شده است.